سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگ گرانیت|سنگ ساختمانی|سنگ ساختمانی اصفهان

استاندارد ساخت راه پله

در این صفحه از سایت صنایع فلزی آریا به استاندارد ساخت راه پله در ساختمان میپردازیم .پلکان وسیله معمول دسترسی در بین طبقات ساختمان است.راه پله را باید طوری ساخت که امکان دسترسی آسان، راحت، ساده و ایمنی را توسط پله ها به بالا و پایین فراهم سازد. بالا رفتن از پله ها که برای اشغال سطح کمتری از کف در فضایی محدود متراکم میشوند نباید پرزحمت و دشوار باشد.

رشته پلکان:کلمه رشته پلکان بیانگر یک مجموعه پله پشت سر هم در میان دو طبقه یا یک طبقه و پاگرد یا میان دو پاگرد است. در هر رشته پلکان باید حداقل سه و حداکثر شانزده پیشانی وجود داشته باشد، در غیر این صورت پلکان به ویژه برای کودکان و سالخورد گان خطرناک خواهد بود. ارتفاع و عرض تمامی پله های یک رشته پلکان و رشته پلکانها و پاگردهای میان طبقات باید یکسان باشد. تغییر در ارتفاع پله ها با بر هم زدن آهنگ حرکت به بالا و پایین  حتی با وجود نصب نرده راه پله سبب لغزش افراد و ایجاد خطر می شود. پهنای بدون مانع رشته پلکان از 800mm برای خانه ها تا 1200mm برای بیمارستان ها متفاوت است.

پله ها: پله های یک رشته پلکان را می توان به صورت یک مجموعه کف پله افقی بدون پیشانی یا به صورت پله های مسدود ساخت. در صرفه جویی بیشتر در فضای پلکان، پلکان های یک چهارم گردش ش. 184 اغلب جای خود را به پلکان های حلزونی دادند.

پلکان یک دوم گردش با صعود به پاگرد میان طبقات با انجام یک چرخش 180 درجه ای موازی با رشته پلکان زیرین به طبقه فوقانی صعود می کند و به همین جهت آن را راه پله بدون چشم گفته می شود، زیرا از فضای میان دو رشته پلکان امکان دید وجود ندارد. مزیت این نوع پلکان که بیشترین مورد استفاده را دارد در آن است که پلکان تقریبا در بالای همان نقطه شروع خاتمه می یابد و بدین ترتیب آن را میتوان در یک فضای پلکان عمودی محدود کرد تا به عنوان وسیله دسترسی یا امکان فرار از طبقات مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

نوع دیگری از این نوع راه پله دارای چشم است، بدین مفهوم که در بین رشته پلکان ها یک فضای باز وجود دارد. بنابراین پلکان یک دوم گردش را می توان به هر دو صورت بدون  چشم یا چشم دار احداث کرد . پلکان یک چهارم گردش را نیز میتوان طوری ساخت که فضای بین رشته پلکان ها مسدود یا باز باشد.